Blogg

Patenbrigade: Wolff på Fylkingen i Stockholm

PRESSMEDDELANDE Nu på lördag, den 17 november 2012, spelar det legendariska tyska synthbandet Patenbrigade: Wolff i Stockholm för första gången.

Patenbrigade: Wolff grundades i Berlin 1998 av Sven Wolff och Lance Murdock. De musikaliska influenserna hämtas från band som Kraftwerk, Front 242, Depeche Mode och Tangerine Dream – men den allra främsta anledningen till att gruppen ser ut och låter som de gör är den tyska efterkrigshistorien.

Gruppen har släppt omkring 20 skivor, varav 6 fullängdsalbum.

På ett självironiskt sätt lyfter Patenbrigade: Wolff fram kända teman från både DDR och BRD, från öst och väst och den oundvikliga referensen – Muren.

Europa idag ”ser” inte Östtyskland, ett svart hål som alla blundar för. Patenbrigade: Wolff använder referenser till Östtyskland, de påminner om att landet fanns, och att det bodde människor där. De samplar dagisbarn som sjunger om att växa upp för att gå med i armén och ladda kanonerna ”bom bom bom”. Patenbrigade: Wolff leker med symboliken och estetiken, men de som växte upp i Östtyskland upplevde detta på riktigt.

Snygg tysk humor. Och oemotståndlig tysk synthmusik.

Mer information

Presskontakt

  • Magnus Nilsson, tfn 070-826 71 28

 

Patenbrigade: Wolff för första gången i Stockholm

Nu kommer tyska synthbandet Patenbrigade: Wolff för första gången till Stockholm. Se dem på legendariska Fylkingen lördagen den 17 november.

Med lika delar humor och oemotståndlig synthmusik tar sig Patenbrigade: Wolff sig an den tyska historien och byggbranschen. Och nu spelar de för första gången under sina 22 år som band i Stockholm. I ett samarbete mellan musikklubben Fanfar! och Sven Täveby öppnas legendariska Fylkingen för detta excentriska band. Bered dig på en kväll med medryckande musik, byggarbetarromantik och en total överdos tysk estetik.

» Köp biljetter till Patenbrigade: Wolff i Stockholm

Begränsat antal biljetter!

Tid: Lördagen den 17 november 2012, klockan 19:30 – 00:00.
Biljetter: 150 kronor.
Åldersgräns: 18 år.

Vänligen observera att Fylkingen bara annonserar sina egna evenemang på den egna webbplatsen, så därför kan det se ut som att detta evenemang inte blir av – men var lugn, Patenbrigade: Wolff kommer till Fylkingen den 17 november 2012.

Genesis P-Orridge i Stockholm 1984

Psychic TV gästade Stockholm 1984 och spelade bland annat på Kolingsborg. Vi träffade gruppens frontfigur Genesis P-Orridge och intervjun med honom gavs 1995 ut i sin helhet som nummer tre av Fanfar!

Fanfar! nummer 3 om Genesis P-OrridgeDen andra utgåvan från tidskriften Fanfar! blev en byrålådsrensning. 1984 var Psychic TV i Stockholm och jag fick möjligheten att intervjua Genesis P-Orridge för Länstidningen i Södertälje. Efter att en kortare version blev publicerad låg utskriften av hela intervjun i en byrålåda och skräpade. I samma anda som premiärnumrets tre intervjuer med Lars Cleveman kändes det 1995 helt rätt att ge ut intervjun med Mr P-Orridge i sin helhet.

Det hör till historien att Psychic TV var mina största idoler vid den här tiden. Genesis P-Orridge var en sorts halvgud och den grenen av industrimusiken var oerhört attraherande för mig.

Dagen innan spelningen uppträdde Genesis P-Orridge med någon sorts performance eller föreläsning (eller kombination av dessa) på Konstfack. Jag letade mig dit och vågade fråga honom om jag kunde göra en intervju dagen efter. ”Visst”, blev svaret, ”men jag kan väl ringa dig på förmiddagen, så bestämmer vi mer exakt”. Det där borde väl i andra fall betyda att han på ett snyggt sätt ville få iväg mig, men faktiskt – redan på morgonen kom det en påringning från Genesis P-Orridge.

Jag minns att min första tanke efter att samtalet avslutats var – ”den här telefonen måste sparas för alltid”. (Nej, jag har den inte kvar.)

Intervju gick bra. Genesis P-Orridge var mycket älskvärd, uppmärksam och precis så intensiv som man kan vänta sig av en person som ägnat – och ägnar – sitt liv åt en övertygelse.

Om du är intresserad av Genesis P-Orridge, Psychic TV och föregångaren Throbbing Gristle kan jag rekommendera boken Wreckers of Civilisation – The Story of COUM Transmission & Throbbing Gristle av Simon Ford, utgiven på Black Dog Publishing 1999. Den ger bland annat en fördjupad bild av de tidiga åren och den samtid som färgade in Genesis P-Orridge.

Fanfar! nummer 3 finns fortfarande i lager, så är du intresserad av ett exemplar så är det bara att höra av sig till oss.

Intervjun med Genesis P-Orridge gjordes av Magnus Nilsson, som också tog alla foton i numret.

Tre intervjuer med Lars Cleveman

I mitten av 1980-talet började vi intervjua Lars Cleveman, operasångare och medlem i rockbandet Dom Dummaste. Det som var tänkt som ett inslag i ett vanligt fanzine blev med åren del ett i en intervjuserie som avslutades 1991, då vi gjorde debut med Fanfar!

Fanfar! nummer 1-3Fanfar!s första utgåva var ett dubbelnummer med tre intervjuer med Lars Cleveman. Vi skrev ut intervjuerna precis som de var, med tankepauser och allt som fanns med på inspelningarna. Själva tyckte vi att det var ett fantastisk grepp, men framgången lät vänta på sig. Fanfar! nummer 1-3 möttes med total oförståelse från de kulturredaktioner vi uppvaktade.

”Jaha, vad ska ni skriva om i nästa nummer? Hans kalsonger?” är väl den kommentar som blivit mest klassisk.

I backspegeln är jag mest nöjd med att vi löpte linan ut och genomförde projektet. Man måste vara lite generös mot sig själv och ge en klapp på axeln till de killar som fortfarande gick på gymnasiet när den första intervjun gjordes.

Många år senare gjorde den andre frontmannen i Dom Dummaste, Martin Rössel, en intervjuserie med och om Lars Cleveman i radio. Det låter kanske lite knepigt, men faktum är att det Martin fick fram ur Lasse är på pricken det som Fanfar! borde ha handlat om, men som vi inte hade förmåga att ens fantisera ihop. Leta upp radioserien, om du kan, den är väl värd att lyssna på. Inte minst ger den en utmärkt väg in i Lars Clevemans operavärld.

Nummer 1-3 finns fortfarande kvar i lager, så är du intresserad av ett exemplar går det bra att höra av sig till oss.

Intervjuerna med Lars Cleveman genomfördes av Magnus Nilson och Conny Nimmersjö. Alla foton i Fanfar! 1-3 är hämtade ur Håkan Lindells arkiv.

Så här skrev Stefan Malmqvist om debutnumren i Svenska Dagbladet den 2 september 1991:

Lars Cleveman är en av Stockholms intressantare musikprofiler, även om han är långt ifrån den mest kända. En av de saker som gör honom speciell är att han under många år har utvecklat två parallella karriärer, en inom operavärlden och framför allt då som en del av operakören; den andra har varit litet mer offentlig och rymmer arbete med grupper som Blomsterunge, Dom Dummaste och som soloartist.

Nyutkomna fanzinet Fanfar! har ansett Lars Cleveman så pass intressant att det tilldelat honom hela det första numret (som är dubbelt). Fanfar! publicerar tre intervjuer med Cleveman gjorda 1984, 1985 och i maj 1991. Tidsperspektivet i intervjuerna ger en unik inblick i hur en artist, vars skapande verksamhet till största delen sker utanför de kommersiella allfarvägarna, förändrar sig över en längre period. Detta ovanliga grepp som möjligen tillkommit av en slump placerar Fanfar! på kartan över de mer läsvärda fanzinen.

Fanfar! med Michael Holt den 5 november 2009

Den 5 november 2009 arrangerade Fanfar! ett av våra sporadiska evenemang genom att bjuda in Michael Holt, Liny Wood och Edmonton Aylers.

Michael Holt är medlem i mytomspunna amerikanska popbandet The Mommyheads och har vid sidan av ett omfattande engagemang som soloartist. Sedan flera år åker han världen över och turnerar i liten skala i princip hela tiden. Michael Holt är en genommusikalisk och egensinnig artist med extremt hög integritet. Han har en uttalad do it yourself-attityd och spelar på mindre och mindre ställen, ofta hemma hos folk och ofta kring ett givet tema där publiken är deltagare mer än åskådare.

Får du chansen att se Michael Holt, så ta den!

Dessutom spelade Edmonton Aylers, en tvärmusikalisk verkstad med inslag av drone, visa, jazz, melankolisk pop. Thirteen Moons känns som en vettig referens, även om det är långt ifrån tydligt och långt ifrån i alla låtar.

Den här kvällen innehöll också ett akustiskt set med Liny Wood, i sällskap med Lennart Östlund – legendarisk producent och ljudtekniker i Polarstudion.

Kvällen inleddes av Göran Klintberg.

Länkar

Affisch från Fanfars arrangemang på Underbara bar i november 2009